2 dec. 2012

Tidig söndagsmorgon i Riga

Veckokrönika från min personliga utkikspunkt på livet

Nu har vi bara en månad kvar av vår tjänst i Lettland. Efter tre och ett halvt år är det med blandade känslor vi lämnar ansvaret för Frälsningsarméns arbete i Lettland.

Många saker vi gör, gör vi nu för sista gången. På tisdag har vi ledarsamling för sista gången. Vi har haft tre teman för de månatliga ledarsamlingarna under vår tid i Lettland. Den först terminen var temat Frälsning, den andra terminen var temat Att göra lärjungar och den tredje terminen var temat Att sträcka sig ut till dem som lider. Sedan har det fortsatt att rulla på termin efter termin. Nu, den sista terminen i Lettland, är temat igen Frälsning. Gud vill att alla människor ska bli frälsta (1 Tim 2:4). Om människor inte blir frälsta på min kår, så sker alltså inte Guds vilja på min kår. Då måste vi söka Herren och fråga varför?

Nästa lördag ska vi åka till Sarkani och vara med om en soldatinvigning i Lettland för sista gången. Det har blivit många soldatinvigningar under de senaste åren. Vi har fått se mellan 60 och 70 nya soldater invigas i Lettland. Men även om det är sista gången för oss, är det första gången någonsin som det sker en soldatinvigning i Sarkani. Det är första gången som de nya ledarna i Sarkani inviger soldater. Och då man säger första gången, räknar med att det ska bli fler gånger i framtiden. Första gången markerar början på något nytt. Vi ber att första gången ska följas av många fler gånger.

Men det är i alla fall inte sista gången jag skriver Tidig söndagsmorgon i Riga. Jag räknar med att återkomma nästa söndag om jag fortfarande lever och Jesus inte har kommit tillbaka.

Till dess önskar jag dig en välsignad vecka,
Peter Baronowsky

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar