8 apr. 2012

Tidig söndagsmorgon påskdagen

Påskveckan börjar gå mot sitt slut. Den började med ett par dagar i Liepaja och sen hade vi en fantastisk ledardag med Marianne och Clive Adams.

I övrigt har vi haft en lugn påskvecka. Skärtorsdagen tillbringades huvudsakligen i bilen på svenska vägar. En biltur i Sverige innebär att det går att lyssna på svensk radio, vilket vi inte är bortskämda med.

Vi hörde bland annat på ett program där programledaren frågade den ena gästen efter den andra vad de ångrade mest i livet. Programledaren refererade till en större undersökning om vad folk i allmän ångrar mest i sitt liv. Enligt den undersökningen var de tre vanligaste orsakerna till att folk ångrade något under sitt liv:
1/ Att man inte varit sann mot sig själv. Att man i stället försökt vara omgivningen till lags.
2/ Att man lagt alltför mycket tid på arbetet
3/ Att man inte använt mer tid tillsammans med dem man älskar mest

Då det gäller mig själv så lägger jag visserligen mycket tid på arbetet, som är nummer två. Men det ångrar jag inte. På flaggan utanför vårt sovrumsfönster hänger en stor flagga med texten "Lettland för Kristus". Om det ska kunna förverkligas så är det oundvikligt att det tar en hel del tid.

Ytterligare ett skäl att jag inte ångrar att jag lägger mycket tid på arbetet är jag gör tillsammans med den jag älskar mest. Rut och jag är ganska sällan mer än två meter från varandra, vilket gör att jag inte ångrar nummer tre heller speciellt mycket.

Men vad ska jag säga om nummer ett? Det är inte otroligt att många av oss kristna då vi ser tillbaka på våra liv ångrar att vi inte varit tillräckligt sanna mot oss själva eller mot vår övertygelse. Har jag stått upp för Jesus i alla sammanhang eller har jag kompromissat med min tro och anpassat mig till den omgivande världens förväntningar? Ja, det är verkligen något att tänka över i påsktider. Jesus anpassade sig inte till omgivningens förväntningar utan vågade vara sann mot sig själv och sin kallelse vilket också kostade honom livet.

Påsken är snart över och vi kommer att få nya dagar att stå upp för Jesus och fullgöra vår kallelse.

Jag ber om välsignelse över dig då du står upp för Jesus
/Peter Baronowsky

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar