18 sep. 2011

Söndagsmorgon den 18 september

Ännu en vecka...
Förra söndagen präglades nyhetsflödet av tioårsminnet av terrorangreppen i USA. Då jag ser rapporteringen blir jag påmind om hur sekulariserat Sverige är.
Barack Obama läste tröstens ord ur den 46:e psalmen: "Gud är vår tillflykt och vår styrka, en hjälp i nöden, som aldrig svikit"
Förre borgmästaren Guilianis tal var mest citat från Bibeln och så talade han om att vi ska mötas i himlen.
Det känns näst intill otroligt att få höra något liknande från svenska politiker

I Lettland är nyheten att det stora flygbolaget airBaltic planerar att säga upp hälften av sin personal på grund av sviktande ekonomi. Det ser inte ut som om Lettland är på väg ut ur krisen ännu. Den politiska situationen är dessutom osäker. Det var nyval igår.

Den gångna veckan har vi haft utvecklingssamtal med bland andra kårledaren i Drusti. Om man svänger av huvudvägen mot Ryssland och åker 16 km på en knappt farbar grusväg, kommer man till Drusti. En liten landsortsby med en befolkning på några hundra människor. Där finns en ensam frälsningsofficer som driver utposten i Drusti. För ett år sedan invigde man de två första frälsningssoldaterna i byn och vid vårt besök berättade kårledaren att hon just avslutat en ny soldatförberedelseklass och att fyra nya soldater ska invigas nästa månad.

I min egen personliga värld har jag just lagt in den fjortonde och sista delen av mitt personliga vittnesbörd. Många har läst och kommenterat. Tack för alla kommentarer.

Ja, det var en liten glimt från veckan på olika nivåer:
-Världen
-Lettland
-Frälsningsarmén i Lettland
-Min egen personliga värld

Nu är det söndagsmorgon och jag ska åka och möta två besökare från Island, Esther och Vouters som ska följa med till förmiddagsgudstjänsten på Riga första kår.

Och sen... en ny vecka som jag hoppas ska bli en välsignad vecka för dig.

Peter Baronowsky

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar