27 nov. 2010

Söndagsmorgon i Riga den 28 november


Tankar om veckan som gått från min personliga utsiktspunkt.....
Nu har det blivit söndag igen, och inte vilken söndag som helst, utan den första advent. Nedräkningen inför julen har börjat.

Mitt i veckan reste Norm och Isabel Beckett till Australien för att fira Isabels mammas 100-årsdag. Det betyder att Rut och jag tar över undervisningen på Officersskolan i två veckor. Det har vi naturligtvis ingenting emot, även om det betyder att vi måste lägga många andra arbetsuppgifter till sidan. Jag har huvudsakligen undervisat om Frälsningsarméns tionde trosartikel som handlar om helgelse och Rut har undervisat om själavård. Den kommande veckan ska jag undervisa om den elfte trosartikeln som handlar om evigheten och Jesu återkomst. Rut kommer att undervisa om ledarskap.

Mitt under veckans sammanträde med Finansrådet kom plötsligt en av flickorna på kontoret in med andan i halsen och berättade att polisen hade kommit till kontoret och ville prata med någon om flaggan som hänger på fasaden. Vår ekonom gick ned och talade med polisen. Det visade sig att någon hade klagat på vår stora flagga med texten "Lettland för Kristus". Polisen ville se våra tillstånd för att ha flaggan på fasaden.
Tillståndet fanns inte på kontoret men Ekonomen lovade polisen att ha det tillgängligt nästa dag. Tillståndet fanns just då hos byggjobbarna som arbetar med huset. Polisen sa att texten var utmanande men Ekonomen fick uppfattningen att polisen gillade den. Polisen skulle komma tillbaka nästa dag, men han har inte kommit tillbaka ännu.

En höjdpunkt den här helgen är att vi har hela familjen samlad. Äldste sonen fyller fyrtio år och det har varit bestämt länge att vi skulle träffas i Riga för att fira detta. Alla tre söner har kommit till oss med familjer. Fem barnbarn. Sammanlagt är vi tretton personer. Det blir inte så många tillfällen som vi alla kan vara samlade så den  här helgen är en höjdpunkt. Vi räknar till och med att gå på gudstjänst tillsammans på Riga första kår om några timmar. Under gudstjänsten ska vi spela vår kornettrio som framförs av tre generationer, far, son och barnbarn.

Men snart är helgen över och en ny arbetsvecka börjar.
Jag hoppas att det blir en välsignad vecka för dig.
Peter Baronowsky

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar