22 maj 2010

Söndagsmorgon i Riga den 23 maj

Så blev det söndagsmorgon ännu en gång efter en vecka med sommartemperaturer och mycket sol i Riga.
Veckan började med ett styrelsemöte i Stockholm med Baltiska Barnfonden, som kommer att bidra ekonomiskt till vårt kommande projekt i Sarkani "Change a village".

Efter sammanträdet satte vi oss på båten hem till Riga. Vi hade bestämt oss för båtfärd i stället för flyg denna gång. Båten är inte lika beroende som flyget av var askmolnen från Island befinner sig för tillfället. Båtfärden är dessutom avstressande. Den tar en kväll, en natt och en morgon och man kan inte göra så mycket mer än att följa med och ta det lugnt.

Under veckan har vi också varit i Skangal för ett styrelsemöte. På Skangal fick vi se det pågående bygget av det nya bastu-huset. Vi fick dessutom se förskolebarnen från Sarkani som kommer till Skangal tre gånger i veckan för att få mat, dusch och förskoleverksamhet.

Även om jag bor i Riga försöker jag följa med vad som händer i svensk press. En intressant debatt har blossat upp om huruvida det är lämpligt att kungen för in prinsessan till kyrkan inför bröllopsceremonin. En rad präster, biskopar och ärkebiskopen uttalar sig om det osvenska och olämpliga i den seden. Nio präster skriver brev till prinsessan Viktoria och ber henne omvärdera sitt beslut att låta pappa för in henne till gudstjänsten.
”Victoria måste tänka om när det gäller bröllopet”
"Präster vädjar om svensk bröllopssed"
Jag tycker det är positivt att prästerna i Svenska Kyrkan fortfarande har förmågan att bli upprörda över att man ändrar något som man betecknar som "svensk sed". Jag tycker bara att det finns andra frågor som prästerna borde prioritera att bli upprörda över. Då man till exempel ändrar svensk sed och kyrkans lära om vad ett äktenskap är kan jag inte se samma upprördhet hos dessa präster.

I går var vi på fest. En rysk fest. Det var en våra rysktalande officerare som fyllde femtio år och Rut och jag hade blivit inbjudna till festen.

Idag är det söndagsmorgon och dagen för Rigas Maratonlopp. Vi är flera som kommer att delta från Frälsningsarmén. Rut och jag kommer att gå (och/eller springa) den kortare varianten på fem kilometer. Jag tror inte att jag orkar springa så långt utan att ha tränat. Jag försvarar mig med att om jag går kommer jag att exponera vår Frälningsarmé-T-shirt under en längre tid än om jag sprang. Är inte det en god ursäkt?
På grund av maratonloppet har Riga 1 flyttat sin gudstjänst från 11.00 till 16.00. Då har normalt "International church" sina gudstjänster i FA:s lokal, så då kommer vi att ha gemensam gudstjänst med dem. Det kommer att bli intressant.

Ha en välsignad vecka
Peter Baronowsky

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar